West Australië

1 juli 2015 - Darwin, Australië

Hier zit ik dan. Darwin International Airport. Wachtend op mijn vlucht en buiten is het stralend weer. Ik heb een dubbel gevoel. Ik wil heel graag naar huis, om iedereen weer te zien, maar aan de andere kant wil ik ook heel graag hier blijven. Ik heb nog lang niet alles gezien van Australië, maar dat moet dan maar een andere keer.

In m’n laatste maand in Australië heb ik een roadtrip van Perth naar Darwin gemaakt. In totaal hebben we 7415 km gereden over lege wegen, door nationaal parken en door kleine steden. Het was een leuke roadtrip.

Het begon allemaal toen ik naar Perth vloog. Perth is een gezellige stad, maar nadat ik drie maanden in Canberra heb gezeten vind ik alle steden leuk. In Perth heb ik een tour gemaakt naar Wave Rock. Een massive rock, waar op een plaats een wave is. Het is gemaakt door de natuur en je kan er goed op surfen. Een andere dag ben ik met de boot en de fiets naar Rottnest Island geweest en heb ik daar samen met Evelina rondgefietst. Overal waar je fietst zie je de zee en de natuur is heel mooi. Ook hebben ze daar de Quakka’s, schattige beestjes die ze alleen op eilanden in Australië hebben.

Wave Rock

Na Perth was het tijd om de campervan op te halen en met 4 meisjes en 1 jongen (Duitsland, Estland, Zweden en Nederlands) gaan we op weg naar onze eerste stop de Pinnacles. De Pinnacles zijn prachtig, allemaal grote zandpilaren. We kunnen er dwars doorheen rijden en stoppen veel om foto’s te maken. Na twee uur hebben we het gezien en rijden we door naar Kalbarri National Park. Ik denk dat dit een van mijn favoriete plekjes in Australië is. We hebben de beroemde Nature’s Window bezocht en een wandeling van 9 kilometer gemaakt dwars door de gorge. De rotsen zijn prachtig rood en het lijken op kleine pannenkoeken die op elkaar zijn geperst. Dit is hoe ik Australië in mijn gedachte had.

Kalbarri NP

De volgende beroemde spot onderweg is Monkey Mia. Het is een beetje duur, maar het is er mooi. De zee is azuurblauw en een fantastisch wit strand. We slapen hier, omdat de volgende ochtend dolfijnen op het strand komen en die kan je dan voeren. Het is interessant om te zien, helaas mocht ik ze niet voeren, want er waren te veel mensen.

Monkey Mia

We rijden via Coral Bay naar Exmouth. In Coral Bay blijven we de middag hangen en gaan snorkelen. Tussen Coral Bay en Exmouth is het Ningaloo Reef. Dit reef kan je al vanaf het strand zien. We lopen 100 meter het water in en daar zien we al het koraal en de grote vissen. Ze zeggen dat het Ningaloo Reef mooier is dan het Great Barrier Reef, maar daar ben ik niet geweest, dus dat kan ik niet zeggen.

In Exmouth doe ik een super gave tour. Ik heb met een whaleshark gezwommen. De grootste vis in de oceaan. Eerst maken we een duik in het Ningaloo Reef en dan gaan we de zee op. Na een uurtje zoeken, spotten we de eerste whaleshark en kunnen we het water in. De eerste keer was eng en ik wist niet wat op me af kwam. Toen ik het grote beest zag was het vooral hard zwemmen, hopen dat je het bij kon houden. De andere drie keer ging het wat beter en ik heb er twee keer heel lang mee kunnen zwemmen. De beesten zijn immens groot en je kunt er heel dichtbij komen. Het is fantastisch. Voordat we Exmouth verlaten bezoeken we nog Cape Range National Park waar we een wandeling door een gorge maken. Niet heel bijzonder, maar leuk om te zien.

Whaleshark

Na Exmouth rijden we door naar het mooiste (wat iedereen zegt) nationaal park in Australië. Karijini National Park. We blijven hier twee dagen en doen veel hikes. In Karijini kan je hele mooie hikes door de gorges maken. Je loopt dan naar de bodem van de gorge en loopt voor een gedeelte dwars door de gorge. Dan voel je je pas echt klein als die grote rode muren hoog boven je uit komen. Er zijn ook een hoop mooie swimmingpools in de gorge waar je lekker kunt afkoelen na een intensieve hike. Voor mij is het niet het mooiste Nationaal Park in Australië, maar het is zeker de moeite waard om te bezoeken.

Karijini NP

Na karijini zijn we op de helft van onze tour en komen we aan in Broome. Eindelijk weer een beetje een grote stad (volgens West Australische term). In Broome bezoeken we het beroemde Cable Beach waar we de zonsondergang bekijken. Ook gaan we naar Gantheaume Point, waar een geheim verscholen ligt. Op deze stenen kun je namelijk bij heel laag tijd dinosaurus voetafdrukken zien. We kwamen een beetje laat aan, maar hebben een paar voetafdrukken gezien. Toch is het niet heel bijzonder, maar we zijn blij dat we er naartoe zijn gereden want de zonsondergang die we daar zien is geweldig. De mooiste zonsondergang van de hele reis.

Sunset Broome

Na Broome is het tijd voor ons laatste deel van de tour. We vertrekken naar Windjana Gorge en Tunnel Creek. Een nieuwe gorge, maar in plaats van rood is deze gorge zwart door de limestone. In Windjana Gorge zien we een hoop zoetwaterkrokodillen van heel dichtbij. Gelukkiig zijn deze niet zo gevaarlijk. In Tunnel Creek, maken we een wandeling door een groot tunnelsysteem. Dit is niet heel bijzonder, maar het leuke is je moet door het water lopen. En in hetzelfde water zitten krokodillen te slapen. Nu kan ik zeggen dat ik met een krokodil gezwommen heb.

Windjana GorgeKrokodil in Windjana Gorge

We verlaten Windjana Gorge en rijden naar een andere gorge Geiki Gorge. Deze gorge is niet heel bijzonder. Hij is vooral heel breed, waardoor het niet zo op een gorge lijkt. We zijn hier ook dan snel weg en gaan verder naar Hals Creek waar we Caroline Pool en China Wall bezoeken. China Wall is een rockformatie dat dwars door de Kimberleys gaat.

China Wall

We rijden verder naar mijn favoriete stukje Australië, Purnululu National Park waar we een hele boel beehives domes zien. Het is werkelijk waar prachtig en moeilijk op te foto te zetten of te omschrijven. Er zijn honderden beehive domes, waar je tussendoor kunt lopen. Aan de andere kant van Purnululu National Park hebben ze een gorge die heel smal en heel hoog is. Hier voel ik me pas echt heel klein.

Bungle Bungles

Lake Argyle is de volgende stop. Het op twee na grootste meer gemaakt door mensen. Het is een prachtig groot meer en je kan niet echt de omvang zien als je op de top van de bergen staat. We kunnen hier helaas niet lang blijven want we moeten door naar Katherine waar we twee wandelingen maken. Een wandeling naar Edith Falls en een wandeling door de gorge. Beide zijn prachtig. Alleen Katherine gorge valt een beetje tegen, want in alle swimmingpoles zit geen water meer omdat het droogseizoen is.

Lake ArgyleKatherine Gorge

Na Katherine is onze laatste stop voor Darwin Litchfield Nationaal Park, waar we een paar mooie wandelingen maken. Hier heeft het landschap zich echt verandert. Van droog landschap naar rainforest landschap. De wandelingen zijn mooi, de watervallen hoog en swimmingpoles met heel helder water. We zwemmen veel.

Litchfield

De laatste attractie die we doen is een Crocodile Jumping Tour op de Adelaide River waar we een hoop krokodillen zien springen naar hun eten. De krokodillen zijn tussen de 3 en 6 meter lang en heel gevaarlijk. Het is een goede afsluiter van de trip, want daarna rijden we naar Darwin waar we de auto inleveren.

Krokodil jumping

Darwin is een leuk stadje met een gezellige atmosfeer. Ik heb hier helaas, maar een dag waarin ik niet veel doe. Leuk feitje, je kan hier niet in de zee zwemmen, omdat er krokodillen zijn.

Nu ik terug denk aan de laatste maand heb ik een gezellige tijd gehad tijdens de roadtrip en veel gezien, maar nu is het helaas tijd om naar huis te gaan.

Spreek jullie als ik weer in Nederland ben.

XXX

Marleen

1. Josette:
    1 juli 2015
    Ooo. Marleen, ik voel met je mee. Ik wilde ook nooit naar huis. Mooie ervaringen he, en nu is het nagenieten. Hoop je snel weer te spreken. Goeie terugreis......tot gauw, dikke knuffel
    Josette
  2. Jeroen:
    1 juli 2015
    Fantastische "rugzak"vol met belevenissen en nieuwe kennissen/vrienden. Daar kun je altijd aan terug denken... als je weer terug bent in het kikkerlandje.
    Bedankt dat je ons hebt laten meegenieten van je reis. Tot gauw..
    Groetjes uit Houten
  3. Hans:
    1 juli 2015
    Marleen, ik heb de meeste reisverhalen wel gezien en gelezen.
    Je hebt echt ongelooflijk veel gezien en gedaan, en ook veel vrienden en herinneringen opgedaan.
    Ik mocht willen dat ik dit in mijn jongere jaren ook gedaan had.
    Dit nemen ze je nooit meer af.

Nog een goede terug reis en ik zie je gauw in Nederland.

Groetjes Hans
  4. Oma en opa Ophorst:
    1 juli 2015
    Wat een pracht verhaal van een door jou steeds en terecht genoemd prachtig continent. We hebben door jou en je uitvoerige beschrijvingen een uitstekende indruk gekregen van dit in vele opzichten onbekende nieuwe land. Zoals je morgen van uit de lucht kunt waarnemen, is ook Nederland heel mooi, maar daarvoor is het ook je geboortegrond. Marleen, na je landing morgenochtend hopende we op korte termijn al in levende lijve te ontmoeten en dat is toch heel wat anders dan op foto`s. De herinneringen blijven onvergetelijk. Oma en Opa Ophorst. Tot ziens.
  5. Danielle:
    2 juli 2015
    Wat ben ik jaloers op jou hahaha. Dit kan niemand jou meer afnemen. Maar wat ben ik blij als je morgen weer terug bent. 1km van mij vandaan hahah yeahhhh <3