Een vakantie in een vakantie.

15 mei 2015 - Canberra, Australië

Het is vakantie geweest en tijdens de twee weken vakantie had ik beide kinderen, Esmé en Isaac. Ik was er een beetje bang voor, maar het ging goed. We hebben vele leuke dingen gedaan.

De eerste dag van de vakantie hebben we meteen al goed besteed, we zijn naar Questacon geweest. Questacon is een groot scheikundig museum, waar de kinderen veel zelf kunnen doen. Er wordt veel uitgelegd over hoe de scheikunde in z'n werk gaat en allemaal proefjes gedaan. Dat was leuk.

Ook zijn we een dag naar de Portrait Gallery geweest voor storytime. De storytime was een beetje raar, want het ging over vieze insecten. Niet echt iets voor jonge kinderen. Na storytime mochten ze knutselen. Zo heeft Isaac een spinnenweb gemaakt, een spin, en een spinnenkroon.

We hebben tussen de uitstapjes door geknutseld. Zo hebben we een herfststuk gemaakt, met allemaal bladeren en bloemen uit de tuin. Ook zijn we vaak bij de speeltuin bij de school geweest. Het was heerlijk hefstweer, blauwe lucht en niet te koud.

EsméIsaacHerfststukken

In het weekend was Isaac jarig. Er kwam veel familie op bezoek en hij had ook z'n kinderfeestje. Dat betekende 20 gillende kinderen over de vloer. Het thema van zijn verjaardag was Lego. Carina had een prachtige cake voor Isaac gemaakt. Tijdens zijn kinderfeestje werden er lego auto's gemaakt en daarmee geracet. Verder werd er veel in de tuin gespeeld. Ik had een super leuk cadeau gemaakt voor Isaac. Een dromenvanger. Hij vertelde mij dat hij altijd enge dromen had. Nu heeft die geen enge dromen meer zegt hij. Van z'n vrienden en familie heeft hij Lego gekregen. De rest van de week hebben we dan ook alleen maar Lego zitten maken.

Isaac's taartIsaac's kinderfeestje

De tweede week van de vakantie hoefde ik maar twee dagen van de vier te werken. De eerste twee dagen was Isaac's Oma hier en zij paste op de kinderen. Ik had vrij en heb maandag het War Memorial nog een keer bezocht. Ze zijn alles aan het klaarmaken voor Anzac Day (daarover later meer). Het War Memorial is mooi, maar ook verdrietig. Op de muren hangen vele rode poppies en alle namen van de soldaten die hebben gevochten tijdens de oorlog.

War MemorialWar Memorial

Na de vakantie had Isaac nog een week vrij, want we gingen met de familie op vakantie naar de Blue Mountains en de Huntervalley. Zaterdag was het Anzac Day, dus voordat we vertrokken op vakantie zijn m'n hostvader en ik naar de dawnservice geweest, waar we de soldaten herdenken die in de oorlog hebben gevochten. We moesten om 4.30 am bij de War Memorial zijn. Het eerste 1,5 uur lezen ze brieven voor van de soldaten en het laatste uur worden er versjes gezongen, zoals het Australische volkslied en een minuut stilte gehouden. De reden waarom ze het zo vroeg in de ochtend doen is omdat op dit tijdstip de soldaten bij Gallipoli aankwamen. Het was interessant om mee te maken en er kwamen veel mensen opdagen.

Als we thuis zijn ga ik nog even naar bed en in de middag vertrekken we naar de Blue Mountains. Onze eerste stop is de Three Sisters. Ik wilde dit altijd heel graag zien en toen ik daar stond was het geweldig. Het is alleen erg toeristisch. We zijn dan ook naar de andere kant van de Blue Mountains gereden om over die valley uit te kijken. Heel veel bomen en een prachtige waterval. Onderweg hadden we een hele harde hagelstorm, maar daarna was het weer prachtig weer. We rijden door naar Mt Wilson, waar een vriendin van de ouders van Carina woont, waar we overnachten. De volgende dag helpen we haar met hete verkopen van kastanjes. Ze heeft een prachtig huis en in de tuin staan 10 kastanjebomen. Heel veel mensen komen naar Mt Wilson om bij haar kastanjes op te halen. Ik help mee in het winkeltje. De bedoeling is dat de mensen zelf kastanjes rapen en ze dan kopen. Leuk om te doen. Ook maak ik die dag nog een kleine wandeling naar een mooie waterval.

Three SistersWatervalWaterval Mt WilsonBoom met paddestoelen

Na het weekend is het tijd om de Blue Mountains te verlaten en naar de Huntervalley te rijden om de rest van de week door te brengen. Vrienden van Carina in Perth hadden een huisje gewonnen voor een week, maar zij konden niet gaan. Carina heeft de prijs gekregen en ik kon met ze mee. Het was een prachtig huis met een golfauto, waar ik ook nog in gereden heb.

We hebben een oude mijn bezocht met een geweldige speeltuin voor de kinderen. Ik moet het eerlijk toegeven ik heb ook nog even op de schommel en de glijbaan gespeeld. Dat mag als je met kleine kinderen werkt.

Mijn

Ook hebben we de wijngaarden bezocht en veel wijn geproefd. Er zijn veel verschillende wijngaarden, waar ook verschillende smaken wijn worden verkocht. De kaasshop en chocoladeshop konden natuurlijk niet ontbreken. De Huntervalley is heel mooi en we hadden fantastisch weer. Ik ben blij dat ik dit nog heb kunnen zien.

WijngaardWijnopslagWijn

Onze laatste dag zijn we naar de Pokolbin shops gegaan. Schattige kleine winkeltjes, maar niet veel bijzonder.

Na de vakantie in de Huntervalley zijn we via Sydney teruggereden. De familie bleef bij Opa en Oma in Sydney slapen en ik nam de bus terug naar Canberra. Toen ik de bus naar de andere bus nam, reden we over de Harbour Bridge. Ik was heel gelukkig, heb altijd al over die brug willen rijden.

Terug in Canberra was er een Oranjefeest voor de koning met oudhollandse spelletjes en Nederlandse gerechten. Toch was het een beetje beschamend over hoe ze het hier vieren. Ik denk dat ze een verkeerde interpretatie hebben. Er kwamen namelijk mensen in klompen de klompendans dansen. Achja, was grappig om te zien en veel Nederlandse mensen. Overal waar ik liep hoorde ik Nederlands.

Oranjefeest

Het was een leuke drie weekse vakantie, maar nu is het weer tijd voor het echte werk en Isaac gaat weer naar school. Ik heb nog zes weken te gaan. De tijd vliegt. En oja ik heb m'n plan weer aangepast. Zo zei ik in mijn vorige blog nog dat ik met een busreis van Perth naar Darwin ga, maar nu ga ik met drie andere meisjes in een campervan in vier weken van Perth naar Darwin. Ik heb er zin in en kan niet wachten. Nog twee weken werken en dan is het zover.

Ik spreek jullie snel weer.

Liefs,

Marleen

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Josette:
    15 mei 2015
    Ha Marleen, jij raakt supergoed ingeburgerd daar. Leuk dat je zo geniet van alles. Nog een fijne tijd en vooral veel lol met de camper door de dessert ( doet me beetje denken aan de film Priscilla)
    Dikke knuffel
    Josette
  2. Oma en opa Ophorst:
    17 mei 2015
    Zo Marleen, je hebt nu ook "the three sisters" gezien en de 12 apostelen (al bestaan die niet allemaal meer). Heb je nu ook nog
    "the two sisters", Esther en jij? Staan die wellicht ergens aan de westkust van Australië, of alleen maar in Kasen? `t Gaat nu echt voor je opschieten, deze reis. Nog een paar spannende weken bij je au pair gezin en dan zo`n avontuurlijke campervan reis. Oh wat heb je nog veel te zien. Geniet er maar van en veel foto`s maken. Dan genieten wij, als je straks thuis bent, mee van je ongetwijfeld boeiende verhalen met het vele beeldmateriaal.
    Groetjes hoor Oma en opa Ophorst.