My Canberra life

20 april 2015 - Canberra, Australië

Sorry, sorry, sorry. Ik voel me heel schuldig nu. Ik denk dat het komt omdat ik in een routine zit, waardoor het lijkt alsof ik m'n laatste reisverhaal twee weken geleden heb geschreven. Het is al 1,5 maand geleden en er is zoveel gebeurd, maar eigenlijk ook heel weinig.

Ik werk op dit moment als Au Pair in een Australische familie met twee kinderen (5 en 1) en het is genieten. De familie is heel aardig, ze betrekken me bij alles en de kinderen zijn lovely. Ik werk van maandag tot donderdag. Isaac, de jongen van 5 jaar, gaat naar school. Hem breng ik elke ochtend naar school en haal ik op om 15.00 uur. Esmé, het meisje van 1 jaar, heb ik de hele dag thuis, maar zij slaapt twee uur per dag waarin ik niets hoef te doen. Ik doe veel leuke dingen met Esmé. Meeste van de tijd kan ze zichzelf entertainen, maar we hebben geschilderd, naar de speeltuin gegaan, naar het meer gegaan en op dinsdag hebben we altijd storytime in de bibliotheek. Daar zingen en dansen de kinderen op liedjes zoals de wielen van de bus. Ook moet ik elke dag het speelgoed van de kinderen controleren, want er kan een Redbuck Spider in zitten. Dat is een giftige spin en als ik er een zie moet ik hem doden. Heb er al twee gezien in mijn tijd dat ik hier werk, dus je ziet ze niet zo vaak. Ook heb ik een Huntsman Spider gezien, veel groter dan in een Redbuck Spider en ziet er veel enger uit, maar die is niet gevaarlijk.

Esmé paintingIsaac paintingHunterman spider

Met m'n verhaal was ik gebleven bij de dag waarop ik de familie ging bezoeken. M'n hostmoeder had een begrafenis in Sydney en ik ging met m'n hostvader en de kinderen naar de dierentuin in Sydney. Ik nam de ferry vanuit Sydney naar de dierentuin en aan de andere kant stonden ze me al op te wachten. Isaac begon gelijk veel te vertellen en het was een gezellige middag. De dierentuin is heel mooi gelegen en je hebt een prachtig uitzicht over de stad. Na de dierentuin halen we m'n hostmoeder op en rijden we naar Canberra.

Ze hebben een oud, maar mooi huis gelegen in een buitenwijk van Canberra met prachtig uitzicht over de stad.

Ik was al een halve dag in Canberra geweest, maar had op die dag niet veel van de stad kunnen zien. De meeste mensen vinden Canberra saai wat gek is want het is op zich een mooie stad, vooral heel georganiseerd. Sydney en Melbourne hadden ruzie over wie de hoofdstad van Australië zou worden. Australië heeft toen besloten een heel nieuwe stad tussen Sydney en Melbourne te maken, Canberra. In Canberra wonen vooral veel mensen die in de overheid werken.

Tussen het werken door heb ik genoeg tijd om dingen voor mezelf te doen.

Zo ben ik al een paar keer Mt Ainslie opgereden. Een berg in de buurt van het huis waar ik woon. Bovenop de berg heb je een fantastisch uitzicht over Canberra met de Anzac Parade (belangrijkste straat) recht voor je. Op de Anzac Parade staat aan de ene kant het War Memorial en aan de andere kant het Parlementshuis. Het is een prachtige rode straat waar veel kleine memorialen staan om de mensen die hebben gevochten in de oorlog te herdenken.

Canberra from Mt Ainslie

Ook heb ik me aangemeld voor een olieverf cursus, waar ik elke donderdag naar toe ga. Helaas is het maar 7 weken en nu donderdag de laatste keer. Het was een hele gezellige cursus, waar ik veel geleerd heb en een paar mooie schilderijen heb gemaakt.

Ze hebben hier in Canberra een heel groot, prachtig meer met kangaroo's en heb me al een paar keer voorgenomen om er omheen te fietsen. Helaas is dat er nog niet van gekomen. Komt hopelijk nog wel. Het eerste weekend toen ik in Canberra was, was er bij het meer een SkyFire, waar ik met de familie en vrienden van de familie heen ben gegaan. We hebben lekker gedineerd bij het meer en rond 20.30 uur was er een lang vuurwerk, van wel 20 minuten. Veel langer dan het vuurwerk met nieuwjaar in Sydney wat maar 12 minuten duurde.

SkyFireLake Burley Griffin

De dag na de SkyFire staan we vroeg op en rijden naar het Parlementsgebouw. Het is de laatste dag van het Balloon festival. Als we aankomen, staan er al een hoop luchtballonnen klaar om op te stijgen. Ze hebben ook een luchtballon in de vorm van Jedi van StarWars en Isaac houdt erg van StarWars. Het was mooi om alle ballonnen op te zien stijgen met zonsopkomst.

BalloonfestivalBalloonfestival Jedi

Met Pasen ben ik een weekend met de familie gaan camperen in Wee Jasper. Een plaatsje in de middle of nowhere (had geen bereik voor 4 dagen), 1,5 uur van Canberra vandaan. Prachtig gelegen tussen de bergen wat me een beetje aan Nieuw Zeeland leek denken. Ook was er een fijne rivier wat door de camping heen liep, waar de kinderen heerlijk konden spelen. Bij Wee Jasper hebben ze heel veel grotten en m'n hostvader is een grotexpert en mocht ons mee de grotten innemen. Dat was leuk, want het was veel kruip door sluip door en klauteren. Mooie grotten met veel stalagtieten en stalagmieten. Ook waren er dicht bij de camping zijn een hele boel wombatsgaten in de grond. Een avond zijn we op onderzoek uitgegaan of we wombats konden spotten, helaas niet gezien. Wel heb ik een platypus in het wild gezien en dat is heel bijzonder.

CavingCavingWee Jasper riverWee Jasper wombat hole

Verder spreek ik soms met andere Au Pairs af, maar het is heel moeilijk om vrienden hier te maken. Je moet vrienden zoeken via Facebook. Ook heb ik drie dagen in de week vrij en je hebt niet veel tijd om mensen te zien, maar desalniettemin heb ik een aantal vrienden hier. We gaan samen uiteten, naar de film of shoppen in Civic Centre.

Op dit moment is het vakantie en heb ik Isaac en Esmé beide de hele dag. Daar vertel ik volgende keer over nadat we ook naar de Blue Mountains zijn geweest en de Huntervalley. Ja, zaterdag gaan we naar de Blue Mountains en rijden maandag door naar de Huntervalley voor een week. Dan is het nog vier weken werken in Canberra en daarna vlieg ik naar Perth waar ik een 21-daagse busreis van Perth naar Darwin ga doen (change of plans, want in plaats van de oostkust te reizen, ga ik nu de westkust reizen. Gewoon omdat het me meer aanspreekt en ik kan doen wat ik zelf wil.) en dan vanuit Darwin vlieg ik 2 juli terug naar huis. Het gaat snel. Te snel, maar ik heb zin om naar huis te komen.

Spreek jullie snel weer en dit keer wacht ik niet te lang.

Kusjes,
Marleen

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Josette:
    20 april 2015
    hee meisie, wat genieten we toch weer van jouw verhaal en wat brengt ons dat toch telkens weer even "terug". Nog heel veel plezier, ook je trip aan de westkust, is zeer de moeite waard. Mocht je in Monkey Mia komen, dan is het dolfijnen voeren en in Broome op het strand naar de zonsondergang kijken. En wellicht Darwin, ffff terug naar Docter Gully (als ik het zo tenminste goed schrijf) waar je jaren geleden al klein meisje de visjes ging voeren. We zijn stink jaloers, geniet ze en komt straks behouden thuis, dikke knuffel van Huub en mij
  2. Oma en opa Ophorst:
    20 april 2015
    Alweer zo`n mooi verhaal. Je beleeft zo van alles, gaat ook nog tijdens je wereldreis met vakantie. Leuk hoor. Je zult als je weggaat van je au pair-gezin de kids wel missen. Maar je ontmoet dan wel weer andere jongelui tijdens je vervolgreis.Dat het koud is in Canberra wisten we al van je, maar in Perth en Darwin is het vast wel beter en als je thuis bent, is het hier ook zomer. Ben je nu niet bang meer van de spinnen. `t Zijn anders wel grote jongens of meisjes hoor! Wachten weer met spanning op een vervolgverhaal.
    Groetjes Oma en Opa Ophorst
  3. Eugene:
    12 mei 2015
    heej marleen,

Weer een tijdje geleden dat ik iets gemeeld heb. Gave fotoos en leuke verhalen. geniet ervan en wij genieten ervan. hier gaat alles zijn gangetje. Stach groeit door, het gaat met stapjes beter en Tibbe schreeuwt de hele boel bij elkaar van plezier. tis leuk te zien hoe die 2 op elkaar reageren. Saga gaat als een speer op school en heeft de entree toets gehad, de voorloper van de cito toets voor volgend jaar. spannend geweest voor haar. Hier begint met tijd en wijle de zon door te breken op het werk en in de tuin, dus we kunnen weer stralender de toekomst inzien. nou tot binnenkort. het is zo ..........

grtjs EUgene, Jannemeis, Gitte, Saga, STach en Tibbe