Winnipeg, daar waar de bizons leven.

4 september 2014 - Toronto, Canada

Na een treinreis van 2 dagen ben ik aangekomen in Toronto, dus het wordt tijd om jullie te vertellen over mijn laatste dagen in Winnipeg. Mijn schrift heb ik nog niet bijgeschreven dus ik moet weer even nadenken over wat ik allemaal gedaan heb.

Allereerst wil ik jullie bedanken voor de lieve berichtjes. Het heeft mij erg geholpen. Mijn moeder zou dus naar Winnipeg komen om gezellig met mij 3 dagen door te brengen. Eerst moest ik nog iets verzinnen om vrijdag te doen. Allereerst heb ik uitgeslapen en dat lukte wel, want ik sliep alleen op de kamer dus geen snurkende mensen of mensen die vroeg op moesten. Het regende de hele dag dus heb in de ochtend niet veel gedaan. In de middag ben ik naar the Forks gegaan, dat lijkt een beetje op de Granville Public Market. Het is een gezellig marktje met allemaal lekker eten. Ik heb daar een hamburger gegeten en ben vroeg naar het hostel terug gegaan. Er sliep weer niemand bij mij op de kamer.

De volgende dag ben ik naar het vliegveld gegaan om mijn moeder op te halen. Het duurde even voordat ze door de douane mocht, omdat ze alles wilden weten, maar uiteindelijk is ze erdoor heen gekomen en hebben we een auto gehuurd en zijn we naar het hostel gereden. We hebben de tassen daar neergezet en zijn met de auto naar the Forks gegaan om wat te eten. Het was heel gezellig om weer even met iemand te kunnen praten. Daarna zijn we nog bij de riverwalk wezen kijken, maar die was gesloten. Hij was helemaal overstroomd, omdat het veel geregend had en de rivier vol zat met water. Mn moeder was erg moe dus we zijn alweer vroeg naar bed gegaan.

Riverwalk

Zondag was een slechte dag. In de ochtend regende het heel hard dus we hebben een beetje uitgeslapen en zijn daarna in the Forks gaan eten. Ik had een Giant Pancake met appel en kaneel en mijn moeder 6 buttermilk pancakes met bosbessen. Erg lekker allemaal, maar wel heel groot. Alles is hier groot dat wij als Nederlanders ook 1 portie kunnen delen en dan nog genoeg hebben. Nadat we hebben gegeten bij the Forks was het droog en wilden we naar het museum of Human Rights gaan een prachtig nieuw gebouw aan het water. Helaas was het nog niet open. We zijn toen maar door downtown gaan lopen om Winnipeg een beetje te verkennen. En ja Karen en Leo we hebben natuurlijk ook geshopt :D... We zijn naar de Winnipeg Art Gallery geweest, waar ze een mooie tentoonstelling hadden. Ben alleen vergeten waarover de tentoonstelling ging. Daarna zijn we nog naar het Franse deel van de stad geweest St. Bonniface, waar we naar de basiliek zijn geweest. Van de basiliek stond nog alleen de voorgevel. De rest was allemaal afgebrand. Ik weet nu ook waarom ik een Engels cursus ga volgen en geen Franse cursus, omdat de Fransen zo'n lange zinnen maken wat de Engelse in 3 woorden kunnen. Nadat we in het Franse gedeelte zijn geweest wilde we opzoek gaan naar een leuk eettentje totdat we op een groep mensen stuitte die naar een wedstrijd van de goldeyes, de honkbalclub van Winnipeg, gingen kijken. We hebben toen besloten om er ook naartoe te gaan en er waren nog kaartjes beschikbaar. We zaten achteraan, maar het stadion was niet zo groot dus we konden alles heel goed zien. Eigenlijk is honkbal maar een saaie sport, maar het was wel leuk om mee te maken. Ik heb alle handtekeningen van alle spelers en uiteindelijk hadden ze gewonnen met 18-5. En Opa en Oma Ophorst de Toronto Blue Jays is de honkbalclub van Toronto en daar wil ik ook heen gaan.

Museum for Human RightsSt. Boniface BasiliekBaseballgame goldeyesBaseballgame goldeyesBaseballgame Goldeyes

Maandag zijn we de stad uitgegaan naar Lake Winnipeg. Het op 5 na grootste meer van Canada. Onderweg zijn we nog gestopt bij Fort Carry, een van de enigste forten dat nog is blijven staan. Ook hebben we bij een stuwdam pelikanen gezien. Het meer was niet heel bijzonder en de stranden waren ook niet mooi, maar we hebben er wel een mooie wandeling gemaakt naar the Spirit Rock. Van de steen kon je alleen niet veel zien, omdat die door alle regen in het water lag. Daarna wilde we nog een wandeling over de wetlands maken om vogels te spotten, maar ook dit viel een beetje tegen. We liepen namelijk gewoon door bos en hebben van de vogels niets gezien. Wel hebben we lekker van het weer genoten. Het was 27 graden die dag.

PelikanenBont bij Fort CarryLake WinnipegLake Winnipeg

Onze laatste dag samen zijn we naar Fort Whyte geweest, om bizons te spotten. De bizons zitten daar wel gevangen, maar ze hebben veel bewegingsruimte. We hebben een kleine wandeling gemaakt en hier hadden ze een voederpunt waar ze vogels te eten geven. Daar hebben we even gezeten en gekeken naar alle mooie vogels. Terug in Winnipeg hebben we niet meer veel gedaan. We hebben nog wat door de stad gelopen en zijn nog naar het parlementsgebouw geweest. 's Avonds laat had ik de trein naar Toronto. Over de treinreis vertel ik later meer.

Grootte van de BuffelsBizonVogels bij Fort WhyteParlementsgebouw

Ik heb 3 hele leuke dagen in Winnipeg gehad en bij het afscheid hadden we niet gehuild. Dit kwam omdat ik heel veel zin heb om naar Toronto te gaan. Ik heb mijn kamergenootje al gesproken via Facebook en waarschijnlijk gaan we zaterdag al iets afspreken. Mijn kamergenootje komt uit Mexico en is 18 jaar. Zondag ga ik naar de familie toe. Hier in Toronto ga ik niet zoveel doen. Alvast een beetje de stad verkennen, want ik zit hier nog wel even.

Dikke kussen,

Marleen

1. Caro:
    5 september 2014
    In de WAG was een tentoonstelling van The group of seven, Marleen, native artists uit Canada. We hebben er een paar mooie dagen van gemaakt! Geniet van je tijd in Toronto. Ook hier schijnt de zon.
    Veel kussen van mama
  2. Dymphy en Kees van Raaij:
    6 september 2014
    Hoi Marleen,
    Wat fijn dat je een paar leuke dagen met je moeder hebt gehad. Vanaf nu ben je voorlopig niet alleen en daarna zal het vast wel lukken. Succes en geniet ervan. Kees en Dymphy.